تکست و نقدو بررسی کامل آهنگ زدبازی . هیدن و ام جی - لی لی لی لی حوضـک ( با تاخیر )
درباره وبلاگ

..:: جدید ترین آدرس سایــ ــت های موزیــک ::..
آرشيو مطالب
وبلاگ دوستان
ردیاب جی پی اس ماشین
ارم زوتی z300
جلو پنجره زوتی

شعر و قصه کودکانه - شعر کودکانه,قصه های کودکانه,قصه کودکانه,جشن تکلیف,داستان کودکانه,ترانه کودکان,داستان کودکان,قصه,داستانهای کودکانه,شعرکودکانه,داستان کودک,قصه های کودکان





قالب سبز

قالب سبزفروشگاه قالب


مقدمه:
سال91!شاید بهترین سال واسه زدبازی یا حتی رپ پارس!پیشرفت و حرفه ای شدن تو این سال فوقولعاده بود و زدبازی
یکی از گروه هایی بود که از این قافله عقب نموند!امسال مصادف بود با اولین البوم زدبازی بعد از 10سال وعده دادن!
اسم البوم زدبازی اولین بار تو اهنگ مهمونی شنیده شد(منتظر البوم باشید.ویلی و ام جی!هیدنننن)اما زاخار نامه حدود
10سال بعد منتشر شد تا دوباره قدرت زدبازی رو به رخ رپ پارس بکشه!بعد از زاخار نامه زدبازی اونطور که باید ظاهر نشد!
امسال سال طلایی رپ بود و زدبازی نباید از این قافله عقب میفتاد!اما تونست با این اهنگ خودشو دوباره تو صدر جدول بنشونه!

امسال سالی بود که معنی گنگ در رپ پارس 1پله بالاتر رفت و واقعا به جایی رسید که هیچوقت انتظار نمیرفت.
این پیشرفت گنگ با 2اهنگ لی لی حوضک و لزجا و جوبیا(حصین و تی دی)بود که به طور کل رپ امسال رو تحت الشعاء قرار داد!
اما سیاست زدبازی در مورد این اهنگ شاید یکی از قوی ترین سیاست های به کار گرفته شده در رپ ایران بود.حالا چطور؟
اولین سیاست زدبازی این بود که اسمی رو اهنگ گزاشت که هیچ رپری احساس خطر نکنه و فقط بوی یک کار اجتماعی بیاد!
دومین سیاست این بود که سهراب رو خیلی دیر گفتن به کار اضافه میشه تا به قولی کار از کار گذشته باشه!
سومین سیاست اینکه همزمان با پخش البوم پیشرو و اهنگ تتلو و پیشرو این کارو کردن و به نوعی تمام کار این مدت رضا رو
به حاشیه بردن...
چهارمین سیاست اینکه این همه به پیشرو تیکه انداختن و خرابش کردن و به نوعی بیش از پیش البوم رضارو به حاشیه روندن!
به قول سامان ویلسون:"میدونم خیلی زحمت کشیدین/ولی مزش رو هم چشیدین"شاید این فقط عبرتی بود که عاقبت در افتادن
با زدبازی رو نشون میداد!
به هر حال این کار یه کار گنگ فوقولعادست که جا داره به جزء جزء اون بطور جداگانه بپردازیم!
در مورد سبک این کار هم فقط یک تیکه رو کپی میکنم و خودم نظری ندارم!
(((سبک جدیدیه که تقریبا ۲ ۳ سال هست که ایجاد شده...
تمپو بین ۱۳۸ تا ۱۴۵
بیس لاین باید به صورت woble باشه کیک ریتم صابتی نداره یعنی مثل سبکهای house و trance
4x4 نیست.
این سبک الان در اروپا خیلی پر طرفدار هست و داره به سرعت همه گیر میشه به صورتی که در اکثر مهمانی ها و کلاب ها این آهنگها پخش میشه.
میتونم بگم که معروفترین dubstep کار دنیا الان skirllex هست)))
___________________________________________________________________________________________________________________
نقد بیت:

به واقع یکی از قویترین بیت های گنگ رپ پارس و خود مهراد!این بیت تمام المان های یک بیت در سطح بالای جهانو
داشت و تونست به خوبی قدرت مهراد رو در بیت سازی ثابت کنه!
ما شاهد این هستیم که بیت در نقاط مختلف اهنگ تغییرات زیادی داره و پترن های زیادی اضافه و کم میشه که به
نوعی برای این هست که هرجا تکست متناسب با میزان نیاز به چشم بیاد!سمپل صدای ساعت های یزرگ رو در
این بیت میشنویم که قبل از این در تهران ماله منه شاهد این سمپل بودیم!گویی مهراد این سمپل رو کرده نشونه
بیت کارهای گنگش!بیت این کار واقعا تکمیل بود و جای توضیح زیادی برای من باقی نمیزاره زیرا نقص خاصی نداره!

یکی از نکته ها اینه که بعضیا گفته بودن ام جی از اول قرار بود باشه ولی دیر اعلام کردن و...که بیت این کار اشتباهشون
رو بهشون ثابت میکنه!اگه به بیت دقت کنید میبینید جایی که الان بریدج کار هست در واقع اوتروی کار بوده و کم کم پترن های
بیت داشته کم میشده تا اهنگ رو به اتمام برسونه اما ناگهان بیت دوباره دچار تغییر میشه و ام جی شروع میکنه به خوندن!
این کار منو به یاد تهران ماله منه میندازه.....
___________________________________________________________________________________________________________________
نقد محتوایی و فنی:نقد محتوایی و فنی رو اینبار در امیختم چون واقعا اهنگ های گنگ مفهوم و محتوای خاصی ندارن که
بشه به تفضیل بهشون پرداخته بشه!ممکنه بیت به بیت یا کلی بررسی کنم در نتیجه لابه لای تکست دنبال نقد بگردین!


ورس 1 [ هیدن ]:

مثل یه مثال ساده مصراع کتاب شعر // باس اشاره شه زیر فشاره وا میشه هی


واج ارایی2حرف پشت سر هم در این بیت فوقولعادست!در مصراع اول واج ارایی "س"رو داریم و در مصراع دوم واج ارایی"ش"
در مورد مفهموم این بیت هم که به نظرم کاملا واضحه!البته فلوی مهراد در مصراع دوم منو بطور عجیبی یاد ورس دوم اهنگ
days like this از 2pacمیندازه!(از البوم picture my pain و در دقیقه 2:14)


الفبا رو از بس از قصد برعکس خوندم "ب" به "الف" // چسبید آب شد اون که به لحجه ترکی میشه هَرِف

در مصراع اول این بیت هم شاهد واج ارایی"س"هستیم!مهراد با 2حرف اول الفبا بازی میکنه بعدم میچسبونتشون بهم و تبدیلشون
میکنه به"آب"بعدم میگم اونقد با الفبا بازی کردم و و...حریف(همون هرف در فارسی)با همون حروف اول الفبام اب شد.
(این بیت خیلی قویه)

این که میبینی ایدئولوژی نیست هیدنولوژیه // که میگه تو رو چیه گیرت میاد؟ حالا برو جیم (gym) هی

هیدن میگه این این کار من ایدءولوژِ نیست((تعریف در ویکی پدیا: می‌توان گفت ایدئولوژی به مجموعه‌ای از باورها و ایده‌ها گفته می‌شود که به عنوان مرجعِ توجیهِ اعمال، رفتار و انتظاراتِ افراد عمل می‌کند.))و هیدنولوژِه یا طبق این تعریف هیدن بجای ایده قرار میگیره و کلمهideدر ideologyقرار میگیره و به نوعی
هیدن رو مرجع اینجور رفتار ها معرفی میکنه.بطور ساده تر میگه که این که میبینی(اهنگم!)مرجع ذهنیش هیدنه!
که بهت میگه با باشگاه رفتن و ورزش کردن چیزی گیرت نمیاد!یا به نوعی با این چیزا درست نمیشی!اما توجه کنید!این جمله از نظر ادبیاتی اشتباهه!
درستش اینه"که میگه چی گیر تو میاد"

 

مهم نیست این جمله اگه صحیح نیست سر رام سد شی // از رو زمین میکنمت بگو سلیمی بِم

بعد خود مهراد به اشتباه بودن جملش اشاره میکنه و میگه مهم نیست این جملم اشتباهه!به هر حال اگه سد راهم بشی از رو زمین میکنمت(ایهام داره
این کلمه!یکی از معنیاش اینه که میکشمت!یکی دیگه اینکه از رو زمین بلندت میکنم!)پس بهم بگو بهداد سلیمی!

تو چشه "مار"و دیدم ، دور چشم ما رو دیدن // اون نیشا رو بریدم گل اگه بود خارو چیدم

این بیت منو یاده جی جی میندازه!مهراد میگه تو چشممه(اینم ایهام داره!یکی اینکه حریفم تو چشه و شناخته شدس!یکی اینکه حواسم بهش هست)مار رو دیدم!(حریف رو به مار تشبیه میکنه)بعدم دلیل اون رو اینجور بیان میکنه که چون چشم مارو دور دیدن حریفامون تو چشن و مار شدن که به نوعی حسن
تعلیل هست برای نیمه اول مصراع!بعد میگه یا این حال نیشاشونو بریدم و اگه گلی بوده خار و خاشاک و اضافات دورشو حذف کردم!
به نوعی داره میگه حالا که خودم هستم همه چیو درست میکنه و حریفامو از بین میبرم(این بیت اشاره داره به تهران بودنشون)

من قهرمانم، قهرمان هم حتی اگه قهره با من // دنیا انقدر میگم تا رو تنش حکــــــ شه دائما

راستش خودم هنوز برداشت دقیقی از این بیت ندارم!فقط یه نکته که لازمه بگم اینه که اول فکر میکردم قهرمان دوم هجو هست ولی مکمل"قهره با من"
هست!

کف پا رو زمین نه روی زانو / تو بخور از دوتا آلو / اون پایین خمیده زالو

پایان هر مصراع با"و"کشیده هست که باعث شده این تیکه از تکست بیشتر تو چشم بیاد و جالب از کار در بیاد!مهراد میگه که ما کف پامون رو زمینه و سفت
و سخت وایسادیم و مثله تو زانو نزدیم!حالا که زانو زدی بخور....(بقیه مفهومشو خدارو شکر همه فهمیدید!)

همه کارامم همین جوریش فیلم سینماییه // آهنـگ خوندن من نمیدونم دیگه برا چیه؟

به طرز عجیبی منو یاد "زندگیم فیلم شده خودم کارگردان!"میندازه این بیت!مهراد ورسش رو به خوبی تموم میکنه و میگه زندگیم همینجورشم فیلمه واسم
مووندم دیگه چرا اهنگ میخونم!به نوعی میگه من که بازیگر زندگیم!وقتی بازیگرم موندم چرا دیگه خوانندگی میکنم!

کروس [ هیدن ]:

"لی لی لی لی حوضکــــــ"

دیدی یکی چجوری دو سه بار کله راهو دور زد

از فضا آورد پایین منو بین شما بر زد

کشتش شستش پختش خوردش ولی آب نبود تو حوضش

ولی آب نبود تو حوضش

کروس کار واقعا عجیبه!اولا که این حرکت فیلتر کردن و کلفت کردن صدا دیگه تو رپ فارس داره گندش در میاد!این کارو در اهنگ نفرت عرفان/ریمیکس اون(هیچکس)/young-n-folish از هیچکس وکول جی رپ و ریویل و قاف/و خیلی نمونه های دیگه میبینیم این روزا!
کروس خیلی تکستش مفاهیم چند پهلو داره!با این همه باز هم قسمت هایی از مفهوم رو نمیشه دریافت کرد یا حداقل من هنوز نتونستم.
مهراد میگه لی لی حوضک دیدی یکی چجوری کل راهو 2-3بار دور زده؟منم از حال خودم تو فضا اورده پایین و بین شما بر زده؟بعدم میگه
همه کارای لیلی حوضکو کرد ولی اصلا تو حوضش اب نبود که جوجه بخواد بره اب بخوره که بیفته توش!
خیلی مفاهیم مختلفی میشه از این کروس دریافت کرد نه من میتونم بگم مال شما اشتباهه نه شما میتونی بگی مال من اشتباهه!
مفهومی که من از این کروس دریافت کردم این بود که حریفمون کل راهو الکی دور زده و الکی کلی زور زده!اخه همه قواءد بازیو انجام داده
ولی اصلا از اول اشتباه شروع کرده و مارو نمیتونه به دام بندازه!

البته قوانین بازی ما فرق میکرد ولی این نوع لی لی حوضک که یکی از کاربرا نوشته:

در اين بازي مادر يا بزرگ‎تر ديگري دست كودك را در دست مي‎گيرد، با انگشت دست ديگر كف دست كودك را قلقلك مي دهد و مي گويد :“ لي لي حوضك، جوجو اومد آب‎بخوره‎ افتاد تو حوضك . ” انگشت كوچك را جمع مي‎كند:“ اين درش آورد .” انگشت دوم را جمع مي‎كند : “ اين شستش ” انگشت سوم را جمع مي‎كند: “ اين پختش.” ” كي خوردش ؟ ” انگشت شصت را مي‎گيرد و حركت مي دهد : “ منِ منِ كله گنده ”
جمع بندی:ورس1و کروس اهنگ از پر مفهوم ترین قسمت های اهنگ هستن که واقعا خیلی برداشت های مختلفی میشه ازشون داشت.
این نتیجه کار کردن طولانی مدت روی کاره!درسته استایل مهراد یکم خسته کننده میشه تو ورس1اما به خوبی اونو با تکست قوی و بیت خوب پوشش میده
___________________________________________________________________________________________________________________
ورس 2 [ هیدن ]:

انگار از یه گوشِت تو از اون یکی میزنه بیرون // صداتم میلرزه زاخار چشاتم یه نمه بی جون

هیدن در اینجا حریفو به گاو تشبیه میکنه!یه اصطلاح هست که میگه گاو یه گوشش دره اون یکی دروازه!حرف که میزنی از یکی میره تو
از اون یکی میاد بیرون!بعدم به اعتیاد رضا اشاره میکنه و میگه صدات کمیلرزه و چشاتم بی روح شده!(حالا حالا ها این قضیه ادامه داره!
هی زد میگه رضا موتاده هی رضا میگه من نیستم.....)

پس نگو شیر به خودت وقتی کفتار ذاتی // رو پا خودتی چه فایده که کج وایسادی

میگه تو خودتو شیر میدونه ولی ذاتا کفتاری!الان تنهایی و روپا خودت وایسادی(لوبیای سحر امیز)ولی فایده نداره چون کج وایسادی و راهت
اشتباهه!

صبحا پارس میکنی شبا مثل گربه میخوابی // همین قرصای آبی مختو خورده زیادی

شنیدم تو اهنگ شاه تهران اولش صدای واق واق سگ میاد!پیشرو گفته بود میام بالا سرت مثله دیازپام 10!مهرادم گیر میده بهش و میگه قرصی هستی
و همین قرصا مختو پوک کرده!

 

بپا نکنم من قاطی با تو بزنم هی خالی شاتو //
جا لیوانی جانی واکو ساکی ماکی آریگاتو (jalivane johnny walk o saki maki arigato)

این3بیت به واقع فقط واسه قافیه بازی و گنگ تر کردن ماجرا گفته شده و مفهوم خاصی نداره!ولی قافیه بازی خیلی قوی اجرا شده و بطور ناخوداگاه
با خودش واج ارایی"ی رو همره کرده"
شات:همون چیزی که باهاش مش*روب میخورن و تقریبا نصف فنجونه(یکم کمتر)البته برای شرا*ب از گیلاس استفاده میشه نه شات!
شات برای مش*روبات با درصد الکل بالاست
جانی واک منظورش همون جانی واکره!

ساکیم همون عرق برنجه!از عرق کشمش خودمونم بد مزه تره لامصب!

ماکی هم که سوشیه!

اریگاتو هم به ژاپنی یعنی دست شما درد نکنه(همه چی خورده تشکرم میکنه اخر!)

کافی شاپ تو ماچیات و بزن چون که کاریکاتور // میشه صورتت اگه تو پر نکنی خالیاتو

خیلیا سر این بیت میگفتن به حصین تیکه انداخته(حصین:اینجا خالیا گرون پر میشه)اما نظر شخصیم اینه که این تیکرو با رضاست و صورت چاله چوله اون!

مانی پاکیاو (many pacquiao)، میای با کیا؟ و // جب جب (jab) چپ راست، تا ببوسی خاکیا رو

مانی پاکیاو هم که بوکسور معروفه!رضا گفته بود یه لشکر میکشم که نکشیده نمرود!مهراد میگه من مثله مانی پاکیاو هستم تو با کیا میای؟منم جب جب
(ضربه با وسیله تیز)چپ و راستت میزنم تا خاکو ببوسی یا همون خاک بشی!

عشق اینی بگی شاه و پادشاهی // به ما میرسه میگی چرا پولدار و مایه داری؟

این بیت و بیت بعد در واقع بهترین نوع تموم کردن ورس بود!به نوعی ضربه نهایی!
رضا خودشو شاه تهران معرفی کرده!اصولا میدونید که شاه ها و پادشاها پولدارن!مهراد میگه تو خودت عشق اینی بگی پادشاهی بعد به ما میرسی میگی
چرا مایه داری؟

زاخار تهران دوست نداره این لوس بازیا رو // شاه رفت نگو نخوندی تو روزنامه ها رو

زاخار کسی دیگه این لوس بازیاتو دوست نداره!شاه رفت!نگو روزنامه هارو نخوندی!این2بیت اونقد ساده و قوی بود که نیازی به توضیح بیشتر دربارش نمیبینم!
مهراد از نظر فن تکست نویسی تو این ورس از ورس1ضعیف تر عمل کرد ولی این ورس بیشتر جنبه اینو داشت که حرفاشو بزنه تا بخواد رو تکست کار کنه!
___________________________________________________________________________________________________________________
کروس [ هیدن ]:

"لی لی لی لی حوضکــــــ"

دیدی یکی چجوری دو سه بار کله راهو دور زد

از فضا آورد پایین منو بین شما بر زد

کشتش شستش پختش خوردش ولی آب نبود تو حوضش
___________________________________________________________________________________________________________________
بریج [ هیدن ]:

" لی لی لی لی حوضکـــــ " یکی دور ما دور زد // از فضا آورد منو پایین بین شما بر زد

شدش کشته مرده/ اومد خوشش/ شد یه طورش/ دستم دورش سُره هُلش داد یه کله گنده خوردش

بریج این کار در واقع اوتروی ورژن اولیه بوده!بریدج خیلی شبیهه کروس هست با این تفاوت که جنبه گنگ و قافیه بازی اون سنگین تره و البته صدی مهراد فیلتر نشده!
___________________________________________________________________________________________________________________
ورس 3 [ ام جی ]:

کی اومده ها؟ « ام جی »

اووو اومد "سطلان دود" // همونطوی که قول داده بود

دورم افتاده تور // ولی آزاد شده من دوباره زود

PHT تو THC // اینقدر باس بکشی که بی حس شی

فشارت بره سریع پایین تر // بزن آب قند ولی بازم چشا قرمزه

منو هیچی هیچکی اینجا آدم نکرد // از تو بدترم پس اصلا" با من نگرد

این طرفا یه سری قربونی میشن // که حلقومی میدن هر روز قربونم میرن

یه سریم شر بپا میکنن // ولی من مثل تنور داغم

زبون بازم مغزو میزنم // بعدم کله پا میکنم و ردپا نی دورم

چیه ترشیدی نه په // واسه همین تو آهنگات فحش میدی فقط

کُله جای شهر میریزن گل به پای من // کردیم گنده ها رو خم بعد همه قله ها رو فتح

چون من فرمانده میزنم تو سر تو هی // منو میبینی نوکـــــ انگشتام رو سرت باشه

اگه جواب پس بدی... چی؟ // باید کلاغ پر بری

ورس ام جی اونقد معنی نداشت که بخوام بیت به بیت بررسی کنم!بیشتر کوبوندن حریف و گنگ خالص هست و البته نمیشه این رو یک ایراد دونست
چون واقعا گنگ نیازی به معنی خاص نداره!لقب ام جی مخفف master joint یا همون سلطان دود هست که اینجا بهش اشاره میکنه!

حرف یکی از دوستان رو مستقیما اینجا نقل میکنم:


THC یا Tetrahydrocannabinol تترا هیدرو کانابینول همچنین بهش delta-9-tetrahydrocannabinol میگن که به صورت Δ9-THC نمایش داده میشه . این ماده اصلی ترین ماده توی گیاه کانابیس و همچنین موادی که از کانابیس یا شاهدونه گرفته میشه از ماریجوانا گرفته تا حشیش و بنگ . ام جی میگه توی این شاخه دکترا داره

اینقدر باس بکشی که بی حس شی
کشیدن موادی که توش THC وجود داره اگر درش زیاده روی بشه باعث بی حالی کسلی و شل شدن عضلات میشه به قول بچه های عملی طرف فِس میشه .


فشارت بره سریع پایین تر // بزن آب قند ولی بازم چشا قرمزه

از طرفی اغلب مواد های مخدر چون فشار خون رو میبره بالا باعث قرمزی چشم میشه مواد THC دار به صورت وحشتناکی با خوردنی میپره با اینکه میشه قرمزی چشم رو با قطره های استریل چشمی از بین برد اما کسی که واقعا زیاد مصرف میکنه و حالش بد میشه بهش خوراکی مخصوصا چیزای ترش میدن یا آب قند تا فشار بیوفته و بپره .
--
در مورد رد پا هم به نظرم تیکش به اهنگ لزجا و جوبیای حصین بود!البته فکر نکنم این 2قطب باهم درگیر بشن!از اون تیکه نوک انگشت رو سر بودن
منظورش سلام نظامی دادن هست و میگه من فرمانده تو هستم پس میزنم تو سرت ولی تو باید بهم سلام کنی و احترام بزاری!
برای اتمام حجت هم ام جی میگه اگه این اهنگو جواب بدی(دیس بک)باید کلاغ پر بری(چون فرماندست میتونه به سربازش کلاغ پر بده!)
___________________________________________________________________________________________________________________
کروس [ هیدن ]:

"لی لی لی لی حوضکــــــ"

دیدی یکی چجوری دو سه بار کله راهو دور زد

از فضا آورد پایین منو بین شما بر زد

کشتش شستش پختش خوردش ولی آب نبود تو حوضش
ولی آب نبود تو حوضش

"لی لی لی لی حوضکــــــ"
___________________________________________________________________________________________________________________
سخن پایانی:

این کار واقعا یکی از قوی ترین گنگ های ایران بود!درسته که نقص های کوچکی هم مانند استایل خسته کننده هیدن و تکست کم معنی سهراب
وجود داشت ولی با سایر عوامل به خوبی این نقص هارو پوشش دادن!سهراب تو این کار استایل متفاوتی رو به اجرا گذاشت!با اینکه نسبت به مهراد
در این اهنگ واقعا در سطح پایین تری قرار میگیره ولی به نسبت این که کل کار رو تو 5روز جمع کرده واقعا کارش یه شاهکار بوده!
صدای هردو بخوبی روی بیت میشینه و میکس و مستر کاملا خب و استاندارد عمل شده(برعکس ساعت وایسه که افتضاح بود)بیت کار متناسب با
مفهوم اون انتخاب شده و در موقع شروع شدن کروس بسیار قدرت اون رو بالا میبره!مهراد قدرت تکست نویسی و اهنگسازیشو در این اهنگ به رخ
کشیده و ثابت کرده میتونه هردوکار رو با تمام قدرت انجام بده!این اهنگ از نظر ارایه های ادبی واقعا غنی بود که دلیلش هم اینه که واقعا روی تکست ها
بخصوص تکست مهراد کار شده بود و یه تکست گنگ خالص و بی معنی(مثل اهنگامون خداست)تحویل داده نشده!
این اهنگ در واقع با بهترین اسم در بهرین زمان عرضه شد و این دلیلی بود بر دانلود بالای اون و به طبع استقبال عمومی بالا از این اهنگ!

امیدوار تمام رپمون هر روز قدرت بیشتری بگیره و روزی برسه که با افتخار اسم رپر هامون رو در صدر جدول رپر های دنیا ببینیم!

Alisemanes-z1.zed-bazi.org

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب ها: <-TagName->

نویسنده : محمد سادات رسول
سه شنبه 20 فروردين 1392برچسب:,
<-PostCategory->
نویسندگان
پیوندهای روزانه
امكانات وبلاگ

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 13
بازدید ماه : 39
بازدید کل : 153712
تعداد مطالب : 10
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

تمامی حقوق متعلق به وبلاگ جدید ترین آدرس سایت های موزیک ایرانی می باشد. کپی برداری از مطالب فقط با ذکر منبع امکانپذیر می باشد. طراحی و کد نویسی توسط : قالب سبز.